Werkgever, anticipeer nu al op 12% extra belasting fossiele auto van de zaak!

Werkgevers gaan vanaf 1 januari 2027 extra belasting betalen als ze een fossiele auto van de zaak aan hun werknemer of aan zichzelf, ook voor privégebruik, ter beschikking stellen. Deze wijziging kan leiden tot hogere lasten voor de onderneming.
Auto van de zaak

De nieuwe maatregel maakt deel uit van het Belastingplan 2026 en treedt vanaf 1 januari 2027 in werking.

Let op!
Onder fossiele auto’s wordt verstaan auto’s die niet volledig uitstootvrij zijn, dus benzine-, diesel- of hybrideauto’s. Ook woon-werkverkeer telt voor deze belasting als privégebruik, zelfs met een verklaring ‘Geen privégebruik auto’. Bovendien geldt geen grens van 500 km.

Hoogte van de nieuwe belasting:

De extra belasting bedraagt 12% van de cataloguswaarde bij auto’s tot en met 25 jaar oud. Bij auto’s ouder dan 25 jaar bedraagt de extra belasting 12% van de marktwaarde. Werkgevers betalen de belasting via de loonheffing (pseudo-eindheffing) en mogen deze niet doorbelasten aan de werknemer. De eigen bijdrage van de werknemer telt niet mee voor de bepaling van de pseudo-eindheffing.

Overgangsregeling tot medio 2023

Voor zakelijke auto’s met uitstoot die vóór 1 januari 2027 ter beschikking zijn gesteld, geldt een overgangsregeling. Vanaf 1 juli 2030 moet ook extra belasting voor deze auto’s worden betaald.

Wat betekent dit concreet?

Voor auto’s die vóór of in 2026 worden aangeschaft of geleaset en die niet volledig elektrisch zijn, gaat de extra heffing dus per 1 juli 2030 gelden. Bij een auto met een cataloguswaarde van €40.000 bedraagt de pseudo-eindheffing bijvoorbeeld €4.800 per jaar. Dat vormt een aanzienlijke extra kostenpost die niet op de werknemer mag worden afgewenteld.

Bij de aanschaf of lease van nieuwe auto’s in de komende periode is het verstandig om stil te staan bij de looptijd van de leaseovereenkomst en de fiscale gevolgen op middellange termijn. Voor bestaande contracten kan het verstandig zijn na te gaan of aanpassing nog mogelijk of wenselijk is.

Tot slot:
voor volledig elektrische auto’s geldt de extra heffing niet. De maatregel sluit aan bij de duurzaamheidsdoelstellingen van de overheid.

Heb je vragen over deze nieuwe maatregel, neem dan contact met ons op.

Persoonlijk,
erg betrokken én
gewoon goed advies